مرکز پژوهش در معارف وحیانی

مَا رَأَیْتُ شَیْئًا إلَّا رَأَیْتُ اللَهَ قَبْلَهُ وَ مَعَهُ وَ بَعْدَهُ

مرکز پژوهش در معارف وحیانی

مَا رَأَیْتُ شَیْئًا إلَّا رَأَیْتُ اللَهَ قَبْلَهُ وَ مَعَهُ وَ بَعْدَهُ

مرکز پژوهش در معارف وحیانی



بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا

بایگانی

حجاب بین خالق و مخلوق

يكشنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۳، ۰۵:۰۲ ب.ظ


 


از آنجا که همّت‌ انسان ها با یکدیگر تفاوت دارد بعضی‌ها سعی می‌کنند همان محدوده‌ای که هستند آن را حفظ کرده و برخی‌ دیگر می‌کوشند که از آ‌ن محدوده در آیند و فضای بازتری را ادراک کنند.خداوند ما را جامع مُلک و ملکوت خلق کرد تا با ملکوتیان و با فرشته‌ها گفتگو و رابطه داشته باشیم.
هدف خلقت را بایدشناخت
انسان اگر بخواهد طیّب و طاهر باشد باید اولاً هدف خلقت را بشناسد و ثانیاً خود را با آن هماهنگ کند. خدای سبحان مائده و مأدبه‌ای ملفّق از اجرام و اجسام خلق کرد که از یک سو مُلک است و از سوی دیگر ملکوتیان.
فرشته‌هایی خلق کرد، معارف ومقاماتی خلق کرد، آسمان و زمینی هم خلق کرد و آسمان را با راه شیری و منظومه شمس و قمر و امثال اینها را آفرید،زمین را هم با منابع طبیعی و امثال ذلک خلق کرد. کلّ این مجموعه را به عنوان سفره ای آماده برای ما قرار داد و فرمود: ما اینها را برای شما خلق کردیم؛ تسخیرکننده خداست نه ما ولی برای ما تسخیر کرده یعنی راه بهره‌برداری از آسمان و زمین را به ما آموخت که ﴿سَخَّرَ لَکُم مَا فِی السَّماوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ﴾ برای اینکه از مجموعه آسمان و زمین طرْفی ببندیم؛ ما را کَوْنِ جامع قرار داد لذا ما می‌شویم جامع وجهان می‌شود مجموع.
در جهان، مُلک و ملکوت هست و خداوند ما را جامع مُلک و ملکوت خلق کرد. به ما بدن داد که ملکی است و جان داد که ملکوتی است و فرمود: ﴿نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُوحِی﴾و جان را هم به دو منظور عطا کرد یکی اینکه با ملکوتیان رابطه داشته باشیم و با فرشته‌ها گفتگو داشته باشیم﴿إنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلاَئِکَةُ﴾از طرفی هم درایت و تدبیر و مدیریت جهان را به وسیله روح باید انجام بدهیم.منتها همّت‌ انسان ها با هم فرق می‌کندچرا که بعضی‌ها سعی می‌کنند همان محدوده‌ای که هستند آن را حفظ کنند و سالم باشند و برخی‌ها می‌کوشند که از آ‌ن محدوده به در آیند و فضای بازتری را ادراک کنند.
از حجاب خویشیِ خویش به در آیید تا دیدِ تان وسیع و طاهر گردد
شما می‌بینید طاووس وقتی می‌خواهد سر از تخم در بیاورد آنجا دیگر سخن از بال و پر رنگارنگ و زیبایی مطرح نیست اما وقتی که آن پوست را شکست و در آمد می‌شود طاووس و بال و پر زیبا پیدا می‌کند؛ ما هم اگر از این پوسته در بیاییم می‌شویم پرنده.از حضرت أبی‌ابراهیم امام کاظم(علیه السلام) نقل کردند که فرمودند: «لیس بینه و بین خلقه حجابٌ غیر خلقه» یعنی غیر خود خلق، بین خلق و خالق حجاب نیست لکن انسان تا در پوسته خودش هست، خود را می‌بیند و از مشاهده جمال و جلال الهی محروم است اما وقتی از پوسته خود به در آمد و از حجاب خویشیِ خویش به در آمد آن‌گاه منطقه دیدِ او وسیع می گردد.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی،درس اخلاق26/02/92
۹۳/۱۲/۰۳
sayyid Ali Mir zain-ul-abedini

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی